Nuorodos

INFOGRAFIKA \\

Kaip sukurti sėkmingą infografiką?

Naudojant infografiką, galima nesunkiai atkreipti dėmesį į save. Infografika padeda pažangias,  reikšmingas idėjas paversti paprasta vizualine forma, suprantama platesnei auditorijai. Mes daug geriau apdorojame skaičius ir grafikus, juos matydami, nei girdėdami.

Neretai noras išreikšti idėją kuo paprasčiau vis dėlto virsta kompleksiška ir nesuprantama grafika, todėl labai svarbu laikytis kelių pagrindinių taisyklių:


Pasakojimas
. Infografika turi iškelti vieną klausimą ar temą.

Grafika turi pasakoti istoriją. Pasakojimas turi būti nuoseklus, pateikiami klausimai – tarpusavyje susiję, o plėtojama mintis – nuosekli.

Vienas iš uždavinių, naudojant duomenis, – sužadinti emocijas, sulaukti grįžtamojo ryšio. Nepakanka vien pateikti faktus ir skaičius. Todėl, pradedami kurti infografiką, aiškiai apgalvokite: kokią temą (žinią, konceptą) norite pristatyti? Kokią netikėtą, naudingą, išskirtinę informaciją pateiksite?


Auditorija
. Svarbu žinoti, kas šiuos duomenis skaitys. Tipinė klaida, kad dažnai bandoma parodyti tai, kas populiaru – t. y. bendrines kategorijas, o ne tai, kas aktualu būtent Jūsų auditorijai. Svarbu būti specifiškiems, aktualiems ir orientuotiems į tikslinę grupę.


Paprastumas
. Labai svarbu kalbėti paprastai – viena idėja viename žingsnyje. Verta įsidėmėti, kad nereikėtų labai sumažinti šrifto, taip pat būtina išlaikyti struktūrą, kad skaitytojui būtų patogu ir lengva skaityti, kad jis suprastų, kur, ką, po ko rasti.


Viešumas
. Infografiką reikia viešinti, tik taip ji sulauks dėmesio. Nelaukite, kol ją „kažkas atras ir pastebės“, imkitės konkrečių veiksmų, kad ji būtų pastebėta dabar.

Vienas svarbiausių elementų, atkreipiantis skaitytojų dėmesį, yra pavadinimas. Dėl jo sulauksite vartotojų dėmesio arba ne. Rekomenduojama, kad pavadinimas būtų trumpas, aiškus, patraukiantis dėmesį – kad skaitytojas akimirksniu suprastų, apie ką rašoma tekste.


Techniniai niuansai:

– tekstas turi būti ne per ilgas;

– cituodami būtinai nurodykite informacijos šaltinius;

– įsitikinkite, kad tekste nėra klaidų.

Svarbu, kad duomenys būtų tikslūs, todėl, prieš viešindami informaciją, patikrinkite faktus ir skaičius.


Programos, kuriomis naudodamiesi, galite nesunkiai sukurti dėmesio vertą infografiką

Sukurti infografiką dar niekada nebuvo taip paprasta. Internete rasite daugybę įrankių, padėsiančių sukurti gražiai atrodančią infografiką vos per kelias minutes.

Toliau pateikiame keletą pavyzdžių:

Visme – ši programa leidžia kurti interaktyvius pristatymus, infografiką ir kitą patrauklų turinį. Jūs galite tik pakeisti tekstą pasirinktame ruošinyje ir nedelsdami jį publikuoti. Programa turi itin didelę biblioteką nemokamų formų ir ikonų individualiems sprendimams kurti.

Kurti grafikus naudojantis šia programa yra labai paprasta: Jums tereikia nurodyti vertes, o pasirinkto dizaino grafiką programa sugeneruos automatiškai.

Dar vienas patogumas – organizacijos paskyra, leidžianti grupės nariams prieiti, koreguoti kuriamą medžiagą kartu.

Išbandykite programą, naudodamiesi bazine naryste: ruošinių skaičius bus ribotas, o ant paruoštukų liks programos logotipas. Norint, kad Jūsų paruošti dizainai būtų be programos logotipų, mėnesio narystė kainuos 7 USD. Ir prezentacijas, infografiką bei medžiagą tinklalapiui ruošti taps itin paprasta.

Svarbu: programa turi integruotą analitiką, kuri leidžia sekti, kiek žmonių pamatė Jūsų sukurtą medžiagą, taip pat apsilankymų trukmę ir kitus parametrus. Tai labai vertinga, siekiant kurti efektyvius sprendimus.

Piktochart – taip pat itin paprastai valdoma programa, suteikianti labai plačias galimybes kurti profesionaliai atrodančius infografikos sprendimus. Piktochart išsiskiria ruošinių dizainu, paprastu, į Excel lapą panašiu darbalaukiu, aiškiai išdėstytais įrankiais. Dar daugiau galimybių turėsite, sumokėję mėnesio narystės mokestį, kuris, palyginti su kitomis programomis, yra ganėtinai aukštas – 29 Eur už mėnesį, – tačiau dizaino sprendimų pasiūla to verta.

Canva – labai apgalvota ir nesudėtinga naudotis dizaino programa, infografikos ar kitos reklaminės medžiagos kūrimą padaranti itin paprastą. Peržiūrėkite mokomąją medžiagą, siūlomą pradedant kurti dizainą, – tai padės lengvai atrasti ir suprasti programos elementus. Gražų dizainą sukursite vos per kelias minutes.

Dalis medžiagos nemokama, dalis – mokama. Apmokamas individualus projektas, be mėnesio narystės mokesčio.

\\ Skaityti daugiau

PLAKATAI \\

Kaip sukurti sėkmingą kampanijos plakatą?

Plakatas yra reklamos forma, skirta naudoti itin plačiai. Tinkamai paruoštas plakatas padės efektyviai perduoti Jūsų įmonės ar organizacijos žinutę plačiai auditorijai. Kaip sukurti plakatą, kad Jūsų žinutė būtų išgirsta?

Geras plakatas pirmiausia yra gera idėja. Tai nėra tik gražus paveikslėlis, tai sprendimas (žinia), kurį itin svarbu gerai išpildyti. Žinią galite perteikti tekstu, vaizdu arba – tekstu ir vaizdu kartu. Svarbiausia – apsispręsti, ką norite pasakyti.

Toliau pateikiame kelis žingsnius, kurie padeda kurti efektyvų plakatą:

  1. Pradedant kurti plakatą, svarbu žinoti, ką žmogus turėtų padaryti, jį pamatęs. Pvz.: skirti paramą; ateiti į renginį; keisti elgesį ar kt. Kokių veiksmų žmogus turi imtis, pamatęs Jūsų žinią? Pirmiausia atsakykite į šį klausimą ir tik tada galvokite apie plakato dizainą.
  2. 1 plakatas – 1 žinutė. Kai žinote, ką žmogus turi padaryti, nuspręskite, ką svarbiausia pasakyti. Apsispręskite ir pasirinkite vieną sprendimą, žinutę, idėją, kurią pateiksite. Nesistenkite į plakatą sudėti daug informacijos. Plakatu pateikiama žinutė turi būti lakoniška, aiški, suprantama iš toli (t. y. suvokiama ir nematant papildomos informacijos). Plakate turėtų būti tik vienas subjektas, pvz.: renginys, autorius, priežastis, produktas. Žinokite tiksliai, ką reklamuojate ir apie ką kalbate. Tai padeda atsisakyti nereikalingų dalykų.
  3. Emocija: žinokite, kokią emociją ar nuotaiką norite perteikti. Tai padeda pasirinkti šriftus, vizualinius sprendimus, spalvas. Apsibrėžkite šią emociją / nuotaiką aiškiai vienu ar dviem žodžiais, tada ieškoti, kurti taps daug paprasčiau.
  4. Jūs turite tik akimirką pakalbinti žiūrovą. Todėl svarbu žinoti, su kuo kalbate. Kas yra Jūsų tikslinė auditorija? Pažinkite ją ir kalbėkite jai suprantama kalba (ir vaizdine, ir žodine).
  5. Palikite tik tai, kas svarbiausia. Neretai vienas žodis ar dramatiška nuotrauka gali pasakyti daugiau negu ilgi sakiniai ar nuotraukų rinkiniai. Pasakykite daugiau, naudodami mažiau.

Apgalvoję šiuos kertinius aspektus, galite pereiti prie dizaino.


Sukurti plakato dizainą dabar itin paprasta

Jeigu Jums reikia sukurti gražius plakatus (taip pat lankstinukus ar tinklalapio grafiką), Canva yra dizaino paslauga, kuri padės tai padaryti itin lengvai.

Canva – įrankis sukurtas ne dizaineriams, tačiau pamėgtas ir dizainerių. Vos keliais pelės paspaudimais galima sukurti bet kokį reikalingą spaudos ar tinklalapio maketą. Platforma talpina daugiau kaip milijoną nuotraukų, šriftų, iliustracijų, tuo pačiu leidžia įkelti ir itin paprastai naudoti savo nuotraukas. Tai ypač draugiškas sprendimas, sudominęs ne vieną investuotoją, tarp kurių – ir Apple evangelistas Guy‘us Kawasakis.

Paslauga veikia freemium pagrindu: įrankis nemokamas, suteikiantis galimybę naudotis biblioteka, dalis dizaino ruošinių – apmokestinti. Tačiau kainos nėra didelės.

Sakoma, kad tai lengviausiai pasaulyje naudojama dizaino programa. Įsitikinkite tuo patys!

Programa anglų kalba. Turi itin gerai parengtą pamokų ciklą, kurį pasiūlo pradėjus ruošti pirmuosius plakatus ar bukletą. Peržiūrėkite jas – sugaišite vos kelias minutes, bet susipažinsite su programos galimybėmis, ir medžiagą rengti bus dar paprasčiau ir įdomiau.

  • Pradedant naudoti programą, reikės prisiregistruoti. Šis žingsnis supaprastintas – prisiregistruoti galite naudodamiesi feisbuko paskyra.
  • Atidarę programą, viršuje pamatysite formas. Pasirinkite, kurią norite ruošti: A4, plakatas, žinia feisbuke ar kt. (spauskite pliusą, norėdami pamatyti kitus variantus).
  • Išmatavimai yra standartiniai. Jei pasirinkote bukletą ir norite keisti išmatavimus, tokia galimybė yra dešinėje (paspaudę „use common dimensions“, pamatysite laukelį, kuriame galėsite pažymėti reikiamus matmenis).
  • Atidarius pasirinktą formą, kairėje pateikiama daugybė dizaino sprendimų. Pasirinkite ir keiskite viską, ką tik norite. Programa leidžia modifikuoti nuotraukas, tekstus, dydžius, spalvas, atsisakyti nenorimų grafinių elementų ar įkelti naujus.
  • Baigus modifikuoti, lieka pasirinkti spaudai ar internetui paruošti skirtą failą (jei pasirinktas mokamas ruošinys – programa suskaičiuos kaštus ir atvers mokėjimams skirtą langą).


Naudokite kokybiškas nuotraukas

Jei Canva programos bibliotekoje nerandate plakatui tinkamos nuotraukos, yra puslapių-galerijų, kur mokamai ar nemokamai galite rasti ir įsigyti kokybišką nuotrauką plakatui ar net visai kampanijai.

Keletas jų:

Dreamstime – viena didžiausių nuotraukų galerijų, kur rasite tiek mokamų, tiek nemokamų nuotraukų.

Gettyimages – dar viena didelė nuotraukų galerija.

123rf – taip pat įspūdingų nuotraukų bazė.

Atkreipkite dėmesį, kad visi jie turi ir mokamų, ir nemokamų nuotraukų bazes, todėl, prieš išsiunčiant, reikia patikrinti kiekvienos nuotraukos teises.

Ir pabaigoje dar viena nuoroda įkvėpimui:

Behance – čia savo darbų aplankus talpina viso pasaulio kūrybininkai. Pasižvalgykite, kaip atrodo šiuo metu ryškiausios kampanijos, kūrėjai, sprendimai.

\\ Skaityti daugiau

LANKSTUKAS \\

Kaip sukurti lankstinuką, neturint didelio / reikiamo biudžeto?

Svarstote, ar Jūsų kampanijai reikalingas lankstinukas ir koks jis turėtų būti? Prieš imdamiesi tolesnių veiksmų, turite atsakyti į kelis svarbius klausimus:

  • kas skaitys Jūsų medžiagą;
  • kaip, kur ji pasieks Jūsų skaitytoją (kur jį ras);
  • kodėl jo reikia, kokia jo funkcija?

Dažnai lankstinuką nusprendžiama daryti dėl to, kad „kiti daro“ ar „taip reikia“. Žinojimas, kodėl jo reikia, kokia jo funkcija, padeda suvokti, ko Jums iš tiesų reikia ir kokia forma geriausia tai pateikti. Neužmirškite šio klausimo / atsakymo viso leidinio kūrimo metu.

Antras žingsnis yra ne kreiptis į dizainerį, o paruošti visą medžiagą, kurią planuojate skelbti lankstinuke. Galutinę, t. y. po redaktorių pastabų (jei jų paslaugos reikalingos). Kuriant dizainą, kartais maža pastraipa ar jums nereikšmingas atrodantis skyrius, kurį „būtina įkelti“, gali sugriauti dizaino sprendimą, kompoziciją ir pan. Tik turėdami medžiagą ir aiškiai žinodami tikslą, dėl ko ir kam ji reikalinga, imkitės dizaino sprendimų. Svarbu: galvokite ne apie save ar savo produktą (kodėl Jums reikia?), bet apie vartotoją (kodėl jam reikia? Kaip jam / jai tai padės? Kur jis jį ras? Kodėl jis jį ims ir skaitys? Ką jis tikisi rasti jame? Ir pan.).

Profesionalus dizaineris gali pasiūlyti kūrybingą ir individualų sprendimą, padedantį atkreipti dėmesį. Tačiau, kai biudžetas yra ribotas, įdomių sprendimų galite rasti arba susikurti, naudodami internete patalpintus dizaino kūrimo įrankius. Tam nebūtina išmanyti dizaino programų. Galite rasti daugybę dizaino sprendimų, kurie nesunkiai gali būti individualizuojami pagal Jūsų poreikius (keičiant tekstus, nuotraukas, spalvas, šriftus, kt.). Yra nemokamų ar už tikrai nedidelę kainą. Svarbiausia – skirti laiko, atrandant Jums tinkamą sprendimą.

Itin platų dizaino sprendimų pasirinkimą rasite tinklalapyje Graphicriver (pasirinkę print templates). Už nedidelį mokestį (8–20 USD), kuris imamas tik už pasirinktą šabloną, gausite dizaino sprendimą, kur, pakeitę tekstą, nuotraukas, spalvas, šriftą ir pan., turėsite individualų leidinį. Failą pritaikyti savo medžiagai itin paprasta. O pabaigę leidinio maketą, turėsite rinkmeną, tinkamą spaudai. Taigi, nors šablonų pasirinkimas gali atrodyti kiek painus, pasirinkus failą, jo korekcijos atliekamos itin paprastai. Svarbiausia skirti laiko ir rasti Jums tinkamą.

Dar vienas kiek paprastesnis įrankis yra Canva – įrankis, sukurtas ne dizaineriams, tačiau pamėgtas ir dizainerių. Vos keliais pelės paspaudimais galima sukurti bet kokį reikalingą spaudos ar tinklalapio maketą. Platforma talpina daugiau kaip milijoną nuotraukų, šriftų, iliustracijų, tuo pačiu leidžia įkelti ir itin paprastai naudoti savo nuotraukas. Sakoma, kad tai lengviausiai pasaulyje naudojama dizaino programa. Įsitikinkite tuo patys. Ši platforma nepasiūlys išbaigto leidinio ruošinio, bet pateiks sprendimus, kaip gali būti sudėliota informacija, nuotraukos ir kt. – Jums teliks pasirinkti ir sukelti savo informaciją. Failai, paruošti naudojantis šia programa, tinkami tiek sklaidai internete, tiek spaudai.

Kuriant leidinį, labai svarbu skirti daugiau dėmesio fotografijoms. Nuotraukos šiomis dienomis informaciją neretai perteikia daug išraiškingiau ir emocionaliau, negu bet koks tekstas. Todėl nesvarbu, ar leidinį kursite Jūs, ar dizaineris, rinkdamiesi nuotraukas ar iliustracijas, žinokite, kokią žinutę norite jomis perteikti. O kalbant apie jų kokybę, kompromisų neturėtų būti.

Yra daugybė interneto puslapių, kuriuose galite rasti mokamų ir nemokamų kokybiškų nuotraukų. Keli jų: Dreamstime, Gettyimages.

Įveskite raktažodžius, kokių nuotraukų ieškote. Raktažodžiais pasirinkite emociją, kurią norite perteikti, pagrindinę mintį, kurią norite išreikšti, ir pan., ir būtinai rasite nuotrauką, kuri Jūsų kampaniją padarys išskirtinę.

\\ Skaityti daugiau

Apie duomenų vizualizaciją \\

Advokatavimo duomenų pagrindai, IV skyrius.: D. U. K. apie duomenų vizualizaciją

image1

Autorius: dirk 2015-04-02.

Kas yra duomenų vizualizacija?

Duomenų vizualizacija yra schematinių duomenų, t. y. pateiktų lentelės, paveiksliuko arba diagramos pavidalu, pavaizdavimas. Pirminis duomenų vizualizavimo tikslas yra aiškiai ir veiksmingai perteikti informaciją vartotojams. Efektyvi vizualizacija padeda vartotojams analizuoti ir pagrįsti duomenis bei įrodymus. Sudėtingi duomenys tampa labiau prieinami, suprantami ir naudotini.

Kuo ji skiriasi nuo infografikos?

Infografika yra subjektyvesnė ir perteikia duomenis, skirtus klausimui iliustruoti sąmoningai ir tikslingai, o duomenų vizualizacija laikoma objektyvesne ir labiau sutelkta į skaičius. Labiau tikėtina, kad advokacijai naudosite informacijos dizaino elementais ir informacijos architektūra pagrįstą infografiką.

Kodėl duomenų vizualizacija staiga tampa tokia svarbi advokacijos kampanijoms?

image2

Ši vizualizacija 1789 m. prisidėjo prie prekybos vergais Anglijoje pabaigos.

Kalbant apie advokaciją, duomenų vizualizacija šioje srityje nėra nauja. Esama XVIII a. pirmojo dešimtmečio pavyzdžių, kurie prisidėjo prie prekybos vergais Anglijoje pabaigos, o Florencija Naitingeil naudojosi žymių pyrago ir stulpelių formų diagramų deriniais, siekdama įtikinti Karalienę Viktoriją pagerinti sąlygas karo ligoninėse. Informacijos kupiname amžiuje vizualizacijos yra kaip niekad svarbios. Jos išgrynina sudėtingus duomenis, kad pastarieji taptų lengviau suvokiami ir perprantami. Socialinė žiniasklaida suteikia galimybę lengviau dalytis sumaniomis ir įtikinamomis duomenų vizualizacijomis ir infografika. 

Kokie vizualizacijos tipai veiksmingiausi advokacijos srityje?

Dirbdamas su teises ir teisingumą ginančiomis organizacijomis visame pasaulyje, pastebėjau, kad veiksmingiausios vizualizacijos yra tos, kurios susitelkia į vieną klausimą (temą) ir vaizduoja mažiausią duomenų kiekį tam klausimui (temai) perteikti. Atsiminkite, kad veiksmingiausioje socialinių pokyčių siekiančioje grafikoje naudojamos vaizdo metaforos ar humoras, kuris perteikia klausimą, kartais nenaudodamas jokių duomenų. Kuo paprasčiau, tuo geriau. Jūsų minimi skaičiai turi būti su kažkuo palyginami arba siejami. Užuot parodę DIDELĮ skaičių, susiekite jį su kažkuo, kas pritrauks auditorijos dėmesį, pvz., šis DIDELIS SKAIČIUS lygus 5000 puodelių kavos arba Nigerijos gyventojų skaičiui. Veiksmingiausia grafika prikaustys adresato dėmesį ir perteiks aiškią žinią.

Nuo ko pradėti?

Nuo Jūsų tikslų. Ką norite pasiekti? Kokių pokyčių trokštate? Vėliau pagalvokite, kokią istoriją atskleidžia Jūsų duomenys ir kaip vizualizacija gali prisidėti, siekiant tokio pokyčio. Kitas žingsnis – kuo geriau pažinti savo auditoriją. Pasistenkite sužinoti, kuo Jūsų duomenys yra patrauklūs. Kokie vaizdai sulauks atgarsio? Kokios reakcijos į vizualizaciją tikitės? Tegul įkvėpimo suteikia įvairios duomenų vizualizacijos.

Tinka ar netinka pyrago formos diagramos?

Pyrago formos diagramos tinka! Tik pagalvokite, kada jos turi būti naudojamos. Jūsų programos sugeneruotos pyrago formos diagramos yra pirmas žingsnis duomenų vizualizacijai sukurti, kuris padės apsispręsti, ar reikės imtis infografikos. Ar diagrama pasiteisins kaip galutinis produktas, priklauso nuo Jūsų duomenų, auditorijos ir tikslų.

Kokia programinė įranga padės sugeneruoti duomenų vizualizaciją?

Esama nemažai įrankių, kurie padės padaryti preliminarią duomenų vizualizaciją, tačiau norime pabrėžti, kad neturėtumėte pasikliauti vien programine įranga, kurdami galutinę infografiką, kuri bus panaudota advokacijai. Jei tikrai norite sukurti ką nors galinga ir veiksminga, greičiausiai teks kreiptis pagalbos į ką nors, turintį stiprių grafinių ir informacijos dizaino įgūdžių. Programinė įranga yra puikus pirmas žingsnis Jūsų duomenims vizualizuoti (žr. ankstesnį klausimą apie pyrago formos diagramas). Jei tenka dirbti su geolokaciniais duomenimis, pabandykite pasinaudoti Ushahidi sukurta Crowdmap. Kitiems duomenų tipams apdoroti pažvelkite į šį Tactical Technology advokacijos vadovėlio vizualizacijos įrankių sąrašą.

Kur galėčiau rasti gerų advokacijos vizualizacijų pavyzdžių?

Internete apstu gerų pavyzdžių. Pasisemkite įkvėpimo iš šių puikių svetainių:

Ką turėčiau manyti apie interaktyvios infografikos kūrimą internete?

Veiksminga interaktyvi infografika vartotojui yra tarsi kelionė. Pagalvokite, kaip mažiausias duomenų kiekis galėtų pritraukti auditoriją ir priversti ją sužinoti daugiau apie Jūsų klausimą (problemą). Turite nutiesti auditorijai taką, kuris ją nuves link pasakojimų apie asmenines patirtis. Taip pat turėtumėt įsigilinti į visas detales, apie kurias byloja Jūsų duomenys. Tai galima pavadinti „trimis skleisk“: skleisk idėją, skleisk istoriją, skleisk detales. Yra ir ketvirta sklaida, kuria turėtų pasižymėti kiekviena interaktyvi infografika, o būtent – „įsitrauk“. Puikus pavyzdys yra Land Matrix svetainė.

Ar skirtingoms auditorijoms turėčiau naudoti skirtingų duomenų rinkinių vizualizacijas?

Nebūtinai. Nuostabu, kad duomenų vizualizacijos ir infografika gali sutelkti dėmesį į skirtingus duomenų rinkinių elementus, atsižvelgiant į auditoriją. Tie patys duomenys gali sudaryti pagrindą skirtingoms vizualizacijoms, kurios mobilizuos sąjungininkus, mokys neutralias šalis arba atrems oponentus. Pavyzdžiai, kaip tai veikia, pateikiami skyriuje Veikimo ciklai ir suinteresuotos šalys.

Kur gauti duomenis, kuriuos panaudosiu vizualizacijoms?

Yra du būdai duomenims gauti: surinkti patiems arba pasinaudoti jau surinktais ir paviešintais duomenimis. Naudotis surinktais ir paviešintais duomenimis gali būti sudėtingiau, kadangi jie buvo surinkti kitais tikslais. Jei duomenis rinksite patys, turite būti pasiruošę įsitraukti ir dalytis duomenų nuosavybe su bendruomene, iš kurios arba su kuria tokius duomenis renkate. Daugiau informacijos, iš kur galima gauti duomenų, skelbiama skyriuje Duomenų šaltiniai.

Daugiau išteklių apie duomenų vizualizaciją:

Apie „Advokatavimo duomenų pagrindus“

FabRiders rengia darbo grupes, internetinius seminarus ir pataria, kaip veiksmingai naudotis duomenimis advokatavimo tikslams pasiekti, socialiniams pokyčiams ir socialiniam teisingumui užtikrinti. Tinklaraščiuose apie „Advokatavimo duomenų pagrindus“ surinkta ir skelbiama daug mūsų naudojamos informacijos. Daug duomenų yra atviri ir prieinami naudoti ir kitoms šalims, pvz.: School of Data, Tactical Technology Collective ir Transparency and Accountability Initiative. Padėka Sarvenaz Fassihi už „Advokatavimo duomenų pagrindų“ sudarymą ir redagavimą bei Beatrice Martini už puikius komentarus, grįžtamąjį ryšį ir visokeriopą palaikymą.

Taip pat žiūrėkite:

\\ Skaityti daugiau

Advokatavimo duomenų pagrindai \\

Advokatavimo duomenų pagrindai, I skyrius: duomenų veikimo ciklai ir suinteresuotos šalys

Screen Shot 2016-05-24 at 15.31.11

Autorius: dirk 2015-03-30

Kas yra duomenys? Kaip jais naudotis advokatavimo tikslais?

Advokatavimas – tai procesas, kuriuo žmonės, grupės, tinklai ir koalicijos stengiasi pasiekti teigiamus pokyčius, darydami įtaką politikai, keisdami / formuodami visuomenės veiksmus bei nuomonę. Įrodymais pagrįstam advokatavimui duomenys reikalingi sukurti įrodymų bazei, kuri rems advokatavimo pastangas ir didins teigiamų pokyčių tikimybę.

Duomenis gali sudaryti ir neskleistina informacija, pvz.: kainos, matavimai, datos, vietovardžiai, asmenvardžiai, pavardės, adresai. Tikrus pokyčius padės pasiekti supratimas, kada duomenys gali būti panaudoti kaip įrodymai, reikalingi faktams nustatyti ar tiesai atskleisti.

Kas yra duomenų vizualizacija?

Duomenų vizualizacija yra schematinių duomenų, t. y. pateiktų lentelės, paveiksliuko arba diagramos pavidalu, pavaizdavimas. Pirminis duomenų vizualizavimo tikslas yra aiškiai ir veiksmingai perteikti informaciją vartotojams. Efektyvi vizualizacija padeda vartotojams analizuoti ir pagrįsti duomenis bei įrodymus. Sudėtingi duomenys tampa labiau prieinami, suprantami ir naudotini.

Duomenų veikimo ciklas

Dirbdami su duomenimis, kuriais stengiamasi nulemti pokyčius, pagalvokite apie veiksmingą duomenų projektą sukurti padėsiantį veikimo ciklą. Ko gero, svarbiausias duomenų ciklo suvokimo aspektas yra žodis „ciklas“, nes esama didelės tikimybės, kad, atlikę tam tikrus veiksmus pirmą kartą, grįšite į pradinį tašką ir pritaikysite apie Jūsų duomenis ir jų vartotojus gautas žinias.

Lemiamos svarbos Jūsų darbui duomenų veikimo ciklo metu turi nustatytas tikslas arba keli tikslai, projektas, prie kurio dirbate, ir spręstinas klausimas. Reikalingų duomenų tipas priklauso nuo Jūsų siektinų tikslų ir turimos informacijos. Galvodami apie tikslus, įsitikinkite, kad jie yra specifiniai, išmatuojami, pasiekiami, realūs ir įvykdomi per tam tikrą laiką (angl. SMART: Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time Bound). Pavyzdžiui, panaikinti badą pasaulyje yra kilnus tikslas, tačiau tikrovėje beveik nepasiekiamas: procesas savaime negali būti pasiekiamas tikslas. Tačiau, pvz., nemokamų pietų moksleiviams programa Jūsų rajono mokyklose yra tikslas, kurį pasiekti galima. Tai labai specifinis ir išmatuojamas tikslas. Galite nesunkiai sužinoti, ar jis buvo įvykdytas ir per kokį laiko tarpą.

Duomenų veikimo ciklas gali būti padalytas į tris žingsnius:

Screen Shot 2016-05-24 at 15.32.08   

I žingsnis – nustatykite pirminius duomenų vartotojus: kas yra tie žmonės, kurie faktiškai naudosis duomenimis? Ar tai piliečiai, žurnalistai, vyriausybės pareigūnai, ar bendruomeninės organizacijos? Išsiaiškinkite, kas yra Jūsų auditorija.

II žingsnis – supraskite vartotojų sąveiką su duomenimis: kaip duomenys taps vartotojams naudinga informacija? Kaip duomenų projektas įgalins vartotojus nuveikti kažką, ko jie negalėjo padaryti anksčiau?

III žingsnis – nustatykite savo veikimo rezultatą: kaip reaguos Jūsų tikslinė auditorija? Kaip ji parems Jūsų tikslus?

Duomenų veikimo cikle žingsniai Jūsų tikslams pasiekti tobulės ir keisis, atsižvelgiant į tai, kaip auditorija supranta Jūsų pateiktus duomenis ir jais naudojasi. Tikslinei auditorijai pasikeitus, svarbu iš naujo įvertinti ir pritaikyti strategijas. Tai reiškia, kad nuolat turėsite vertinti turimus duomenis ir priemones, kuriomis naudojatės ryšiams su visuomene palaikyti. Asmenų ar organizacijų, galinčių veikti arba juntančių Jūsų pastangų rezultatus, nustatymas padės sėkmingai tvarkytis šio proceso metu.

Atminkite, kad duomenų ciklo metu:

  • keisis ir tobulės Jūsų tikslams pasiekti skirti žingsniai;
  • keisis Jūsų supratimas apie vartotojus ir jų poreikiai;
  • nuolat reikės vertinti duomenis ir priemones, naudojamas ryšiams su visuomene palaikyti.

   Screen Shot 2016-05-24 at 15.32.30

Suinteresuotos šalys ir tikslai

Žengdami duomenų veikimo ciklo žingsnius, turėsite nustatyti auditoriją ir suinteresuotas šalis, žinoti jų sąveiką ir reakciją į Jūsų pateikiamus duomenis. Suinteresuotos šalys yra žmonės, įsitraukę ir / arba juntantys Jūsų siekiamo pokyčio rezultatus. Tie žmonės ir yra turimų duomenų pirminiai vartotojai. Suinteresuotos šalys gali būti sąjungininkai, neutralios šalys arba oponentai. Turėsite pergalvoti, ką suinteresuotos šalys turėtų daryti su Jūsų pateiktais duomenimis.

Sąjungininkai yra įsitraukę žmonės, kurie remia Jūsų keliamus tikslus. Tai tie, kuriuos norite mobilizuoti ir į kuriuos kreipiatės, kai reikia dalyvauti susirinkimuose, pateikti turimą informaciją tikslinėms auditorijoms per jų tinklus ir naudotis turimais ištekliais. Reikia, kad sąjungininkai pritrauktų neutralias šalis ir oponentus, taip pat dalytųsi renkamais (turimais) duomenimis.

Neutralios šalys yra žmonės, kurie nei palaiko, nei priešinasi Jūsų keliamiems tikslams. Tai tie, kuriuos reikia mokyti ir paveikti tam, kad taptų Jūsų sąjungininkais. Tai pasiekiama teikiant jiems norimą ar reikalingą informaciją arba įtraukiant renkant informaciją, kuri yra reikalinga advokatavimo pastangoms palaikyti. Aktyvus neutralių šalių įtraukimas renkant duomenis yra puikus būdas mokyti pastarąsias ir patraukti savo pusėn, kad šios taptų aktyviomis sąjungininkėmis.

Oponentai yra žmonės, kurie aktyviai priešinasi Jūsų keliamiems tikslams. Tai tie, kuriuos reikia atremti. Mažai tikėtina, kad jie įsitrauks ir padės, kas pasakytina apie sąjungininkus ir neutralias šalis. Oponentus reikėtų įtraukti ir paskatinti dalyvauti individualiuose susitikimuose ir forumuose. Tai būtų puiki proga pasinaudoti įrodymais ir atremti jų debatuose minimus argumentus. Oponentams mokyti ir įtraukti pasitelkite sąjungininkų ir neutralių šalių pajėgumus.

Jūsų tikslas yra žmonės, kurie turi įgaliojimų padaryti Jūsų siekiamą pokytį. Tai gali būti ir vienas asmuo, kuris priims galutinį sprendimą, pasirašydamas įstatymą ar pakeisdamas esamą politiką; juo gali būti stambios įmonės vadovas arba stebėtojų tarybos pirmininkas. Kartais galite nežinoti, koks yra Jūsų tikslas arba neturėti su juo tiesioginio kontakto. Tokiais atvejais labai svarbu pasitelkti aktyvią suinteresuotų šalių pagalbą tikslams pasiekti ir paveikti, naudojantis Jūsų turimais duomenimis.

Galite naudotis tais pačiais duomenimis ir skirtingai juos rodyti, atsižvelgiant į tai, ką stengiatės pasiekti ir kokių veiksmų tikitės. Toliau pateikiami pavyzdžiai buvo parengti „Tactical Technology Collective“ ir DMSC informacijai apie sekso darbuotojų bendruomenės situaciją Kolkatoje, Indijoje, skleisti ir pabrėžti, kaip tie patys duomenys gali būti pateikti skirtingoms suinteresuotoms šalims.

Screen Shot 2016-05-24 at 15.32.46

Šis vaizdas, sukurtas „Tactical Tech“ ir DMSC, atspindi duomenis apie smurtą sekso darbuotojų bendruomenėje ir yra skirtas sąjungininkams. Jis atspindi Vakarų Bengalijos sekso darbuotojų surinktus duomenis apie smurtą jų bendruomenėje, kurie yra pateikti sekso darbuotojams suprantamu būdu. Tai yra svarbu, kadangi smurtas dažnai juntamas individualiai. Tuo siekiama, kad darbuotojai geriau suprastų, kas vyksta jų bendruomenėse, o galutinis tikslas yra juos mobilizuoti.

Screen Shot 2016-05-24 at 15.33.04

Šis vaizdas atspindi tuos pačius duomenis, tačiau yra skirtas oponentams. Duomenis nukreipiant į oponentus, šiuo konkrečiu atveju – į policiją, juntamas labiau konfrontacinis tonas. Užduodamas klausimas: „Esate mūsų gynėjai ar išnaudotojai?“ Lyginami smurto atvejai, patirti iš policijos pareigūnų ir vietinių chuliganų. Skaičiai apatiniame dešiniajame kampe byloja, kad policininkų daromų smurtinių nusikaltimų yra bemaž dvigubai daugiau, negu vietinių chuliganų, taigi policijai perduodama aiški žinia: „Esate blogesni už nusikaltėlius!“

Screen Shot 2016-05-24 at 15.33.22

Vėlgi, tie patys duomenys, tačiau šįkart parengti neutralioms šalims. Šis vaizdas atspindi tuos pačius duomenis, tačiau yra skirtas neutralioms šalims. Šiuo atveju tai – vyriausybės pareigūnai, kuriems stengiamasi pabrėžti, jog smurtas yra išmatuojamas, pateikiama regionų lyginamoji statistika.

Atsiminkite, kad sąjungininkus reikia mobilizuoti, neutralias šalis reikia mokyti, o oponentus – atremti. Visuma sudaro duomenų projektą, tad nustatykite pasiekiamus tikslus bei užduotis ir supraskite, kokių įrodymų gali prireikti.

Siekdami geriau suprasti, kas yra suinteresuotos šalys, galite atlikti šį pratimą: spektrograma suinteresuotoms šalims nustatyti ir jėgų pusiausvyrai analizuoti.

Daugiau išteklių apie duomenų panaudojimą:

Duomenų naudojimas socialiniams pokyčiams pasiekti:

Apie „Advokatavimo duomenų pagrindus“

FabRiders rengia darbo grupes, internetinius seminarus ir pataria, kaip veiksmingai naudotis duomenimis advokatavimo tikslams pasiekti, socialiniams pokyčiams ir socialiniam teisingumui užtikrinti. Tinklaraščiuose apie „Advokatavimo duomenų pagrindus“ surinkta ir skelbiama daug mūsų naudojamos informacijos. Daug duomenų yra atviri ir prieinami naudotiir kitoms šalims, pvz.: School of Data, Tactical Technology Collective ir Transparency and Accountability Initiative. Padėka Sarvenaz Fassihi už „Advokatavimo duomenų pagrindų“ sudarymą ir redagavimą bei Beatrice Martini už puikius komentarus, grįžtamąjį ryšį ir visokeriopą palaikymą.

Taip pat žiūrėkite:

\\ Skaityti daugiau
+
Slapukų nustatymai
Būtinieji
Šie slapukai yra būtini, kad veiktų svetainė, mūsų sistemose negali būti išjungti.
Funkciniai
Šie slapukai suteikia galimybę pagerinti funkcionalumą ir suasmeninimą, pavyzdžiui, jie pagerina pateikiamo turinio formatą ir formą, nustato šrifto dydį ar svetainės elementų pozicijas. Jie gali būti įdiegti mūsų arba kitų tiekėjų, kurie teikia į mūsų puslapius įdėtas paslaugas. Jei neleisite šiems slapukams veikti, kai kurios ar visos minėtos funkcijos negalės tinkamai veikti. Funkciniai slapukai šiuo metu nenaudojami.
Statistiniai
Šie slapukai leidžia mums skaičiuoti apsilankymus ir lankytojų srauto šaltinius, kad galėtume matuoti ir gerinti svetainės veikimą. Pvz., pateikti skaitomiausią turinį pagal rubrikas, kategorijas. Visa šių slapukų informacija yra apibendrinta, todėl anoniminė. Jei neleisite šiems slapukams veikti, nežinosime, kad lankėtės mūsų puslapyje. Statistiniai slapukai šiuo metu nenaudojami.
Reklaminiai
Šiuos slapukus per mūsų svetainę naudoja mūsų reklamos partneriai. Tos bendrovės gali juos naudoti jūsų interesų profiliui formuoti ir jums tinkamoms reklamoms kitose svetainėse parinkti. Jie veikia unikaliai identifikuodami jūsų naršyklę ir įrenginį. Jei neleisite šiems slapukams veikti, įvairiose kitose svetainėse nematysite mūsų tikslingai Jums skirtų pasiūlymų. Reklaminiai slapukai šiuo metu nenaudojami.